Immár 20. MAÚT Innovációs Fórum a szakmai fejlődésért
Az Innovációs Fórum igénye 2020-ban merült fel egy beszélgetésben, ami nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek között zajlott. Az, hogy a MAÚT adjon teret és lehetőséget innovatív vállalatoknak, – elősorban olyan kis cégeknek, kezdő vállalkozásoknak, akik nem illenek igazán bele a szakmai konferenciák programjába – sok kollégát meggyőzött. A gondolatot tett követte, így gyorsan programmá formálódott a MAÚT Innovációs Fórum alapító csapatának kezében. A szervezők kiemelten aktív és inspiratív tagja ma is Németh Mónika, a Települési utak bizottságának vezetője és Puchard Zoltán, a Kutatási és innovációs bizottság vezetője. A program indítását szinte azonnal ellehetetlenítette a COVID-járvány, – ám ebből a kihívásból előnyt sikerült kovácsolni, – hiszen a sorozat az online térbe költözött és azóta is így zajlik minden esemény. A modell működik, a rendezvény ismertté és népszerűvé vált a szakmai közönség körében, hiszen a március végén már 20. alkalommal sorra kerülő Innovációs Fórum sorozatának mostanra minden alkalommal legalább 100–200 állandó nézője van. A már szerkesztett, visszanézhető videókat egyenként több, mint hatszázan nézték meg eddig, a megtekintések száma folyamatosan nő, és van olyan alkalom, ahol ez a szám elérte már az ezret is.
A magas nézettség nem véletlen, hiszen a Fórumokon nagyrészt olyan, a közlekedésépítéshez kapcsolódó újdonságokat, fejlesztéseket vagy találmányokat, mutatnak be az előadók, amik eddig nem kaphattak kellő figyelmet, ám nagy jelentőséggel bírhatnak szakmánk számára. Ezt alátámasztandó szólaltatnak meg minden alkalommal egy kiemelkedő szakmapolitikai képviselőt is. Ilyen megszólalók voltak például már – természetesen a teljesség igénye nélkül – a legmagasabb közjogi méltósággal kezdve Áder János köztársasági elnök, Fónagy János, Mosóczi László, Schanda Tamás, Thoroczkay Zsolt, Lakits György vagy Mayer András.
Az előadások végén pedig egy, az adott témakörben elismert szaktekintély foglalja össze az aznapi előadás-sorozat lényeges elemeit, tanulságait, – mi az az eljárás, kutatási eredmény, ami külön figyelmet érdemelhet.
Most betekinthetünk a szervezés „kulisszái mögé”, hogyan is készülnek elő a szervezők egy-egy ilyen találkozóra. Mi motiválja őket abban, hogy társadalmi munkában, szakma-szeretetből dolgozzanak ezen a jelentős, sok munkát, időt és odafigyelését kívánó projekten.
Németh Mónika – elsősorban Puchard Zoltánnal és alkalmanként több más szervező társával együtt – a kezdetektől töretlen, magával ragadó lelkesedéssel és elhivatottsággal dolgoznak a szervezésen, a támogatók felkeresésén és azon, hogy minden alkalommal olyan előadókat és szaktekintélyeket nyerjenek meg az ügynek, akik vonzóak lehetnek a résztvevők számára.
„Minden alkalmat más és más témában szervezünk és hirdetünk meg” – meséli lelkesen. „A tematikus alkalmaknak az a célja, hogy valami nagyon újról beszéljünk, igazi innovációs irányultsággal, hogy új technológiákról, eljárásokról, találmányokról számolhassunk be. Valódi szakmai csemegékkel igyekszünk szolgálni alkalomról alkalomra. Az hajt minket, hogy izgalmas, színes és újszerű legyen minden találkozó.”
Minden alkalommal sikerül lekötni a hallgatóságot, valódi újdonságokat bemutatni?
„Olyannyira, hogy különlegességekben, kuriózumokban egyre inkább egymást múlják felül az előadók és a bemutatkozó cégek. Példaként egy alkalommal a Siemens a világbemutatót követően három héttel a mi rendezvényünkön mutatta be egy újdonságát. Talán ennek is köszönhető, hogy nézőink száma egyre nő, ahogy terjed a híre a szakmában az online találkozónak.”
Hány előadó mutatkozik be egy alkalommal?
„Általában 5-6 előadó szerepel egy fórumon, akik 30–30 perces előadásokat tartanak. Minden alkalommal 9:00 órakor kezdünk és többnyire 13:00 órakor ér véget a program. Mivel tapasztalataink szerint a cégeknél a hét eleje a munkamegbeszéléseké, az egyeztetéseké általában, a péntek meg sok cégnél már rövid nap – így a csütörtököket állandósítottuk erre az eseményre. Minden előadónkat arra biztatunk, hogy legyen büszke arra, amit tud és amit csinál. Mindig sikerül megnyernünk egy kimagasló személyiséget konferenciánk megnyitására, legutóbb például Rózsa Szabolcs – a BME dékánjának – szavait hallhattuk. Az előadók nem csupán az innovációikról számolnak be, de egy rövid cégbemutatóval is készülhetnek – ezzel népszerűsítve a vállalkozásaikat is, vagyis ezek a bemutatkozások reklám értékkel bírnak ilyen nézőtábor mellett."
Hogy lehet bekerülni az előadók közé?
„Az előadók gyakorta ajánlásra érkeznek, de van, hogy mi keresünk meg egy-egy társaságot, tudóst vagy éppen egy innováció útját járó kisvállalkozót, akik tevékenysége fontos lehet résztvevőink számára. Felvesszük velük a kapcsolatot, majd általában több egyeztetést követően egyezünk meg a pontos tematikában.”
Egy ilyen rendezvény megszervezése, ráadásul hónapról hónapra óriási munka. Kik vesznek még részt a szervezésben és lebonyolításban?
„A programsorozat tématervének összeállításáért elsősorban az Innovációs Fórum sorozat „motorja”, Puchard Zoltán és jómagam felelünk, de minden Fórum adott tematikájának megfelelően létrejön egy elhivatott kis csapat, akik a szakmai szervezési feladatok oroszlánrészét elvégzik. Az előkészületek során fel kell keresniük a lehetséges előadókat és kölcsönösen egyeztetik az elképzeléseiket. Sokszor kapunk tippeket, ötleteket Nyiri Szabolcstól, a MAÚT elnökétől, akinek szintén folyamatosan szívügye a rendezvény-sorozat. Rendkívül elfoglalt felsővezetőként is szinte mindig szakít időt arra, hogy lehetőség szerint személyesen zárja a konferenciát és megossza velünk gondolatait. Egy olyan alkalomra emlékszem, amikor a program idején munkája éppen külföldre szólította őt, akkor kiváló technikusaink közreműködésével élő közvetítés segítségével egy párizsi térről köszönt el a konferencia előadóitól és résztvevőitől."
„Mivel a forgatás a MAÚT irodáiban zajlik, Rétháti András, az iroda vezetője figyelmes vendéglátóként minden alkalommal átengedi a program lebonyolításához saját irodáját is, és mindig nagy segítségünkre van az előkészítési folyamatokban is, kiveszi a részét a szervezésből, és ha úgy adódik, a lebonyolításból is.
Ilyenkor az irodában a legnagyobb helyiség stúdióvá alakul át, ott a technikusok a szoba két végén egy-egy kameraállást alakítanak ki: egyiket az előadóknak, a másikat nekem. A harmadik helyiségbe – András szobájába – érkeznek az előadók, a megnyitót tartó és az összefoglalót mondó szaktekintély, én is ott köszöntöm az érkező és távozó előadókat, közben készülök az összekötő szövegeimre és az előadók felkonferálására András asztalánál. Olyankor ő a képernyő előtt kíséri figyelemmel az adást, és telefonon jelzi, ha valami olyat tapasztal, amire szeretné felhívni a figyelmünket. A program alatt ő a külső szemünk és fülünk. András akkor jön be a felvétel idejére, ha én betegség miatt kidőlök. Sajnos volt ilyen jó néhány alkalom, ilyenkor András moderátorként is remekült helyt állt, nagy köszönet érte.
Óriási köszönet és hála a MAÚT irodában dolgozó Berényi Zsófiának és Monostori-Szűcs Anitának, akik minden egyes alkalommal rengeteget tesznek azért, hogy a Fórum lebonyolításához szükséges valamennyi előadás, kép- és írott anyag és információ időben és a lehető legjobb minőségben megérkezzen az irodába, amiket majd ők juttatnak el az előadókhoz, és mindenkihez, aki érintett a lebonyolításban és szervezésben. Ők azok is, akik minden lehetséges nézőt időben értesítenek az adott rendezvényről, és ők menedzselik a nézői regisztrációt is, valamint fogadják a felvételre érkezőket. Teszik mindezt végtelen kedvességgel, türelemmel és kitartással, emiatt a munkájukat csak a legmagasabb szinten lehet említeni.
Az általuk biztosított kiszámítható háttér rengeteget jelent valamennyi résztvevő és közreműködő számára.
A technikai hátteret televíziós minőségben biztosítja nekünk a pécsi Kerekes Fotó Kft. stábja, akik nem csak azon dolgoznak, hogy a rendezvény rögzítése a legkiemelkedőbb – televíziós minőségű – technikai színvonalon történjen meg, de őket dicsérik az alkalmak után 1-2 héttel elkészülő szerkesztett verziók is, amik bármikor visszanézhetők a MAÚT oldalán, a https://portal.maut.hu/Home/PostArchive/4 link alatt.
A program egyik technikai jellegzetessége, hogy az éppen zajló rendezvény programjának megtekintése a program alatt és után is – a YouTube-felvételekkel megegyező módon – megállítható, később folytatható vagy visszatekerhető, de akár a teljes program is újra visszanézhető.”
Ha jól tudom, a rendezvénysorozat annak ellenére, hogy ingyenes a résztvevők számára, önfenntartó. Ezt hogyan sikerül kivitelezni? Ha jól tudom, egy meglehetősen rendhagyó gazdasági koncepció áll mögötte.
„Igen. Egyelőre ragaszkodunk hozzá, hogy az online rendezvény, majd az ezekből létrejövő tudásbázis ingyenesen elérhető legyen a szakemberek és az érdeklődők számára, vagyis ne a tőlük befolyó bevételből gazdálkodjuk ki a forgatás és az utómunkálatok díját.
A modell nyitja, hogy olyan előadókat hívunk meg, akik nem csupán szakmailag értékes témákat prezentálnak, de áldoznak arra is, hogy bemutathassák innovatív technológiájukat vagy szabadalmaikat, valamint vállalkozásukat is. A program gazdaságilag úgy tud működni, hogy az előadók együttesen finanszírozzák a technikai költséget."
Miért lehet hasznos ez a rendezvénysorozat a szakmában dolgozóknak?
„Egy BIM (Building Information Modeling) módszertannal kapcsolatos példa jut most eszembe, amivel eddig két alkalommal is foglalkoztunk már a találkozókon – alkalmanként fél napot. Mivel a modellhez még nem áll rendelkezésre jelentős mennyiségű szakirodalom, több visszajelzést is kaptunk, hogy az ifjú és a fejlődni vágyó mérnök kollégák is ebből az anyagból tanulnak, csemegéznek, hiszen a csaknem tíz órás szakanyagban jelentős tudásbázis gyűlt össze.
A program fejlesztése is lehetséges természetesen, ha ajánlásokat kapunk még arra nézve, mi érdekelheti a nézőket, így nagyon szívesen vesszük az ötleteket, témajavaslatokat. A rendezvénysorozat ugyanakkor nem csupán a közlekedésépítést érinti, hiszen nagyon sokszor elkalandozunk más, szakmánkon túlmutató szakterületekre is. Így egy-egy előadás érdekes lehet például a környezetvédelem, a gépészet, vagy az intelligens közlekedési rendszerek vagy éppen a térinformatika jeles szakmai képviselői számára is. Így megmutatkozik a rendezvény azon erőssége is, hogy a színes és változatos program összeállításnak köszönhetően a rokon szakterületek között kapcsolatot és átjárást teremt."
Kállai Judit
KAPCSOLÓDÓ OLDALAK
MŰSZAKI ELŐÍRÁSOK
KÖZELGŐ ESEMÉNYEK
ÚJDONSÁGOK
Bevezetés a geotechnikai világába (I–V. kötet) DIÁK
2024. július 01.
1700 oldal,
12 500 Ft+áfa