Vásárhelyi Boldizsár-díj díjazottai
2024
MÁTÉ ÉVA
okleveles építőmérnök, a közlekedési szakigazgatási és hatósági területen eltöltött több évtizedes, kitartó, segítőkész munkássága és a közúti hidak műszaki szabályozásához kapcsolódó elkötelezett közreműködése elismeréseként.
NÁDASDY TAMÁS
építőmérnök, közúti biztonsági auditor, a közúti infrastruktúra tervezés és a közlekedésbiztonság, továbbá a műszaki előírások korszerűsítése területén végzett elkötelezett munkája elismeréseként.
PRUDNER ANDRÁS
építőmérnök, vasútépítési és pályafenntartási szakmérnök, jogi szakokleveles mérnök, műszaki szakoktató, a vasúti üzemeltetés, fejlesztés, beruházás és szakoktatás területén a MÁV szolgálatában, valamint a vasúti műszaki szabályozás megújult modelljének széleskörű működtetése területén végzett elkötelezett munkássága elismeréseként.
2023
DR. MACSINKA KLÁRA
okleveles építőmérnök, a fenntartható városi közlekedés, településfejlesztés, közlekedésbiztonság, továbbá az infrastruktúra-építőmérnöki oktatás és képzés területén végzett elkötelezett munkája elismeréseként
DR. BUMBERÁK JÓZSEF
jogász, vezető jogtanácsos, a MAÚT alapító tagjaként a társaság alapításához és működtetéséhez jogi ügyekben nyújtott elhivatott, önzetlen, sok évtizedes segítő közreműködése, valamint munkája iránt elkötelezett szakmai életútja elismeréseként
KÖKÉNYESI MIKLÓS
okleveles villamosmérnök, okleveles műszaki menedzser, a vasúti villamosvontatási energiaellátás és a felsővezetéki gépész-villamos rendszerek erősáramú szakterületi szabályozásának korszerűsítésében végzett elkötelezett, eredményes munkássága elismeréseként
2022
MAYER ANDRÁS
okleveles építőmérnök, MBA (Master of Business Administration), a MAÚT Építési bizottságának vezetőjeként, közúti alelnökeként és elnökhelyetteseként hosszú időn át végzett elkötelezett munkássága elismeréseként
VÖRÖS ZOLTÁN
okleveles közlekedésépítő mérnök, a betonutakkal kapcsolatos technológusi és mérnöki munkásságáért, a műszaki és technológiai szabályozás területén hosszú időn át végzett kiemelkedő tevékenysége elismeréseként
BERENTE JÁNOS
építőmérnök, logisztikai és szállítmányozási menedzser, minőségbiztosítási szakmérnök, a MAÚT vasútügyi területén a digitális vasútügyi előírástár (e-VASUT) tartalomszolgáltatását biztosító és összefogó kiemelkedő, elkötelezett munkájáért
2021
KETTINGER OTTÓ
okleveles üzemmérnök, az útépítési technológiák területén végzett sok évtizedes kiemelkedő kivitelező mérnöki, közúti igazgatási és műszaki szabályozási szakértői tevékenységéért
PÁSZTOR ZOLTÁN
okleveles építőmérnök, okleveles mérnök-közgazdász, a közútkezelés, üzemeltetés, fenntartás területén végzett sokoldalú mérnöki és menedzseri tevékenységéért, a műszaki szabályozáshoz kapcsolódó szakmai továbbképzés területén végzett kiemelkedő szervező munkájáért, továbbá a MAÚT valamint az útépítési-fenntartási szakma jó hírnevének erősítése érdekében végzett aktív tevékenységéért
KIRILLY KÁLMÁN
okleveles közlekedésmérnök, a vasúti biztosítóberendezések területén kifejtett sok évtizedes eredményes mérnöki és műszaki szabályozási tevékenységéért
2020
NÉMETH MÓNIKA
útépítési és útfenntartási üzemmérnök, környezetvédelmi főiskolai szakmérnök, a települési közúti infrastruktúra műszaki szabályozási feladatainak integrált szemléletű megközelítése és a MAÚT tevékenységébe történő beillesztése során végzett magas színvonalú szakmai tevékenységéért
GÖRÖG BÉLA
okleveles villamosmérnök, egyetemi szakmérnök, a vasúti műszaki szabályozás nemzeti keretrendszerének megújítása során a biztosítóberendezési szakterület szabályozásának korszerűsítésében a MAÚT részére végzett jelentős munkájáért
2019
MUCSI ATTILA JÓZSEFNÉ
egyetemi szakmérnök, közlekedési menedzser, gazdasági mérnök, okleveles közgazdász, a vasúti műszaki szabályozási rendszer forgalmi és forgalombiztonsági területének megújítása, és a MAÚT e-VASUT digitális előírástára fejlesztése érdekében végzett szakmai tevékenységéért
THOROCZKAY ZSOLT
okleveles közlekedésépítő mérnök, okleveles urbanisztikai szakmérnök, mérnök-közgazdász, az útügyi műszaki szabályozási tevékenység működési feltételrendszerének átfogó megújítása, továbbá a MAÚT működési modelljének széleskörű elfogadtatása érdekében kifejtett jelentős munkájáért
DR. TÖRŐCSIK FRIGYES
okleveles építőmérnök, gazdasági mérnök, egyetemi doktor, a MAÚT létrejöttének és működésének elkötelezett személyes támogatásáért, az útügyi beruházási és kivitelezési területen és a közúti szakemberekért végzett áldozatos munkájáért
SZILVAI JÓZSEF ATTILA
okleveles közgazdász, műszaki informatikus mérnök, a közútkezelés, üzemeltetés és az útügyi műszaki szabályozás feltételrendszerének átfogó megújítása, továbbá a MAÚT működési modelljének támogatása érdekében kifejtett jelentős munkájáért
2018
DR. CSEHY ERZSÉBET
MÁV-jogtanácsos, kodifikációs szakjogász, közbeszerzési tanácsadói képesítéssel rendelkező szakértő, a vasúti műszaki szabályozási rendszer megújítása, a kapcsolódó együttműködési megállapodások és a MAÚT e-VASUT Digitális Vasútügyi Előírástár üzembehelyezése érdekében végzett hiánypótló szakmai tevékenységéért
LEHEL ZOLTÁN
okleveles építőmérnök, okleveles közútkezelő-közútfejlesztő szakmérnök, az útügyi műszaki szabályozási tevékenység működési feltételrendszerének megújítása, továbbá a MAÚT működésének szakpolitikai elfogadtatása érdekében kifejtett jelentős munkájáért kapja a díjat
2017
SZERENCSI GÁBOR
okleveles építőmérnök, útépítési, fenntartási és üzemeltetési szakmérnök, a MAÚT műszaki szabályozási tevékenységében és a működési feltételrendszer megújításában végzett kiemelkedő szervező, továbbá a szakmai innovációs tevékenység megerősítése érdekében kifejtett áldozatos munkájáért
DR. ZSÁKAI TIBOR
közlekedésépítő mérnök, szakmérnök, a műszaki tudomány doktora, PhD, a MÁV nyugalmazott pályavasúti főigazgatója, a vasúti műszaki szabályozási rendszer megújítása, a vasúti előírások átvizsgálása, rendszerbe foglalása, továbbá a MAÚT e-VASUT Digitális Vasútügyi Előírástár kialakítása érdekében végzett magas színvonalú szakmai tevékenységéért
2016
VÓLENTNÉ SÁRVÁRI PIROSKA
műszaki szakoktató, pénzügyi-vállalkozási szakértő, mediátor, okleveles közgazdász, a MÁV Zrt. forgalmi-üzemviteli igazgatója, a MAÚT vasúti alelnökeként a vasúti műszaki szabályozási rendszer megújításával kapcsolatban végzett kiemelkedő tevékenységéért és az e-VASUT digitális előírástár széleskörű alkalmazása érdekében folytatott elkötelezett, magas színvonalú munkájáért
MOCSÁRI TIBOR
okleveles közlekedésmérnök, mérnök-tanár, a közlekedésmérnöki tudományok doktora (PhD), a MAÚT közlekedésbiztonsági és forgalomszabályozási szakterületein, kiemelten a közúti-vasúti átjárók akadálymentesítésének szabályozása KözOP-projekt megvalósítása során végzett elkötelezett, kiemelkedő munkájáért
2015
BOTH TAMÁS
okleveles építőmérnök, vasútépítési és pályafenntartási szakmérnök, a MÁV Zrt. Üzemeltetési Főigazgatóság pályavasúti szakértője, a vasúti műszaki szabályozási rendszer megújítása projekt megvalósítása során végzett színvonalas szakmai tevékenységéért, továbbá a MAÚT átalakítása érdekében végzett szervező munkájáért
FÜLÖP PÁL
vegyész üzemmérnök, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. osztályvezetője, a MAÚT műszaki szabályozási tevékenységében és a Fenntartható utak KözOP-projekt megvalósításában, elsősorban a laboratóriumi anyagvizsgálati, technológiai és minőség-ellenőrzési területeken végzett kiemelkedő munkájáért
DR. HORVÁT FERENC
okleveles építőmérnök, vasútépítési és pályafenntartási szakmérnök, a Széchenyi István Egyetem főiskolai tanára, a vasúti műszaki szabályozási rendszer megújítása c. projekt sikeres megvalósításáért, a vasúti előírások átvizsgálása, rendszerbe foglalása, továbbá az e-VASUT digitális előírástár kialakítása érdekében végzett magas színvonalú, vasúti szakmai bizottság vezetői munkájáért, a kidolgozott e-VASUT rendszer folyamatos népszerűsítéséért
NYIRI SZABOLCS
okleveles építőmérnök, az ÉMI Nonprofit Kft. műszaki igazgatója, a MAÚT innovációs, oktatási és műszaki szabályozási tevékenységében, elsősorban az útpályaszerkezet-építési, technológiai és laboratóriumi vizsgálati területeken végzett kiemelkedő munkájáért
2014
EMER. UNIV. PROF. DIPL.-ING. DR. NAT. TECHN. DR. H.C. JOHANN LITZKA
az osztrák FSV és a Magyar Útügyi Társaság közötti tartós és sikeres együttműködés fáradhatatlan, nagyvonalú, személyes elősegítésének elismeréseként
HOLNAPY LÁSZLÓ
üzemmérnök, okleveles közgazda, a MAÚT Számvizsgáló bizottságának tagja, a közutak üzemeltetési és fenntartási stratégiájának kidolgozásában és megvalósításának szakmai irányításában, továbbá a közutak műszaki és jogi szabályozása felügyeletében való kiemelkedő részvételéért
KAROLINY MÁRTON
okleveles építőmérnök, szakmérnök, mérnök-közgazdász, a MAÚT Útpályaszerkezetek szakbizottság vezetője, az útpályaszerkezetek méretezési, technológiai tervezési és minőségbiztosítási területein végzett munkájáért
TÍMÁR JÓZSEF
okleveles szerkezetépítő és közlekedésépítő mérnök, mérnök-üzemgazdász, a közúti ágazat szakirányítási, stratégiai tervezési, beruházási és üzemeltetési-fenntartási területein nyújtott tevékenységéért
2013
DIPL.-ING. HANS WALTER HORZ
a Magyar Útügyi Társaság és a német FGSV közötti tartós és sikeres együttműködés nagyvonalú elősegítésének elismeréseként
RÉTHÁTI ANDRÁS
okleveles építőmérnök, okleveles közútkezelő-közútfejlesztő szakmérnök, a közlekedéstervezés és a közúti szakigazgatás területén, különösen az útügyi műszaki fejlesztés és szabályozás terén végzett munkájáért
2012
DR. NÉMETH ÁGNES
jogász, jogtanácsos, az útügyi műszaki szabályozás jogi területén, különösen a közutakat érintő szakmai jogszabályok és szerződéses feltételek kialakításában végzett munkájáért.
PUCHARD ZOLTÁN
okleveles építőmérnök, okleveles gazdasági mérnök, az útügyi műszaki szabályozás pályaszerkezeti területén végzett, különösen az európai szabványokkal, aszfalt- és anyagvizsgálatokkal kapcsolatos innovatív munkájáért.
2011
KOVÁCSNÉ NÉMETH KLÁRA
okleveles építőmérnök, az útügyi műszaki előírások korszerűsítésének támogatásáért, különösen a közutak tervezéséhez és biztonságához kapcsolódó előírások készítéséért. 1983-ban végzett a BME Építőmérnöki karon. Több fontos forgalomtechnikai fejlesztési munkában vett részt. 2000-től a közlekedési hatósági munka különböző területein dolgozik, jelenleg főosztályvezetőként. A tervezési és forgalmi útügyi műszaki előírások kezdeményezője, kidolgozó és véleményező bizottságainak tagja.
KOLOZSI GYULA
okleveles építőmérnök, a Műtárgyak Koordináló Bizottság elnöke, a közúti hidak tervezésére vonatkozó útügyi műszaki előírások Eurocode szerinti korszerűsítéséért. 1978-ban végzett a BME Építőmérnöki karon, ugyanott 1985-ben szakmérnök lett. Több fontos hídépítési, valamint tervezési és szakértői munkában vett részt. Kezdetektől a MAÚT Hídbizottságának vezetője, a társaság elnökségének tagja.
2010
KERESZTES LÁSZLÓ
okleveles építőmérnök a társaság Tervezési tagozatának elnökeként meghatározó tevékenységet folytatott a közlekedéstervezési és az úttervezési műszaki előírások kidolgozásában. A közutak tervezése előírás szakbizottságának vezetője, az egyeztetések és a megjelenésig tartó folyamat irányítója.
DR. RUPPERT LÁSZLÓ
okleveles közgazda a társaság Kutatási tanácsának elnökeként aktívan támogatta és koordinálta az útügyi műszaki előírások kidolgozását lehetővé tevő kutatás-fejlesztési munkákat. Tíz éves tevékenysége az irányított területet felértékelte és hosszabb távon is meghatározta.
2009
DR. CSEPI LAJOS
a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szakállamtitkára, ezt megelőzően a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ főigazgatója, elismerve a társaság tevékenységét, elősegítette a MAÚT műszaki szabályozási tevékenységéről szóló törvényi szabályozás megszületését, így az 1988. évi I. törvényben és a 2/2009., valamint a 7/2009. KHEM rendeletben rögzítésre került a MAÚT szerepe és az előírások készítésének támogatása.
KERÉKGYÁRTÓ ATTILA
a Közlekedésfejlesztési Koordinácós Központ főigazgatója a társaság tevékenységének finanszírozását jelentős mértékben elősegítette. Az előírások fejlesztésének támogatásával, az újat keresés kezdeményezésével biztosította az útügyi előírások beágyazottságát az út- és hídépítés folyamatába.
TOMBOR SÁNDOR
a Magyar Útügyi Társaság elnöke az 1990-es évek elején kezdeményezte a társaság megalakítását a német és az osztrák tapasztalatok alapján. Az 1994-ben megalakult társaság alapító elnöke. Szakmánkban akkor ez úttörő, előremutató kezdeményezés volt. A társaság tevékenységének meghatározó személyisége, a társaság által demokratikus úton készített szabályozási anyagok és termékek fejlesztője, bővítője.
2008
DR.-ING. PH.D./USA JÜRG SPARMANN
a magyarországi útügyek fejlesztése érdekében folytatott segítőkész együttműködés elismeréseként
DR. GULYÁS ANDRÁS
okleveles építőmérnök, az útügyi műszaki szabályozás szervezésében elért eredményei elismeréseként. 1975-ben építőmérnöki, 1980-ban szakmérnöki oklevelet, 1998-ban PhD doktori minősítést szerzett. Széleskörű nemzetközi szakmai tevékenységet végez. Jelenlegi munkahelyén sokat tett az útügyi műszaki szabályozás európai rendszerre való átalakításáért.
DR. VINCZÉNÉ GÖRGÉNYI ÁGNES
okleveles vegyészmérnök, az útügyi műszaki szabályozás területén elért eredményei elismeréseként. 1976, az egyetemi diploma megszerzése óta az útépítés különböző szakvállalatainál, de egy tevékenység, az építőanyagok és a minőség különböző területeivel foglalkozott. Számos szakcikk, kutatási jelentés, szakvélemény és több útügyi műszaki előírás fűződik nevéhez.
2007
JENCS ÁRPÁD
közlekedésépítő mérnök, szakmérnök, a Minőségügyi bizottság vezetője, a szabványos minőségügyi rendszer működtetésében végzett kiemelkedő munkájáért. 1970-től 32 éven át a Betonútépítő Vállalatnál volt laboratóriumi vizsgálómérnök, aszfaltkeverő telepen üzemvezető, építésvezető, tanácsadó, technológus, fejlesztési főmérnök, minőségügyi igazgató, két évig Líbiában dolgozott. A hazai út- és autópálya-építés több területén, illetve a ferihegyi leszállópályák építésében is részt vett. 2002-től mérnök vállalkozó, a Maépteszt Minőségvizsgáló és Fejlesztő Kft. ügyvezető igazgatója. Számos előadást tartott, 16 szakcikket publikált. Négy találmány társfeltalálója. Számos szakmai szervezet alapítója. Tagja a Magyar Mérnöki Kamarának, a Magyar Építész Kamarának, a Magyar Útügyi Társaságnak. A MAÚT elnökségének kezdettől fogva tagja.
SZEPESHÁZI RÓBERT
építőmérnök, szakmérnök, egyetemi doktor, az utak és autópályák létesítésének általános geotechnikai szabályai megalkotásáért. 1977 óta dolgozik a győri főiskolán, előbb Varga Lászlóval együttműködve az oktatói, tudományos és szakértői munkában, majd a jogutód Széchenyi István Egyetemen a Geotechnika tárgycsoport és laboratórium vezetője. Oktatóként nagy hangsúlyt helyez a naprakész, a gyakorlatban hasznosítható tudásra. Jegyzeteit, példatárát a felsőfokú képzésben és a mérnökirodákban országszerte használják. Kutatás-fejlesztési, tervezői és szakértői tevékenysége elsősorban a talajmodellek alkalmazása, a cölöpök tervezése, a földművek és a talajerősítés területére terjed ki. Kiemelendő több éves közreműködése az autópályák tervezésében-építésében, törekvése egy magasabb szakmai színvonal elérésére, a korszerű elméleti megoldások és a gyakorlati munka összekapcsolására. Vezető szerepet tölt be az európai szabványok honosításában, a Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok elkészítésében. Közreműködése az utak és autópályák geotechnikai tervezésének általános szabályait rögzítő, 2007-ben korszerűsített útügyi előírás kidolgozásában is meghatározó volt. A szakmai közélet aktív szereplője, több szakmai szervezet tagjaként vagy vezetőségében vállalt szerepet. Munkája elismeréseként 2006-ban Zielinsky-, 2007-ben Széchy-emlékdíjjal tűntették ki.
2006
HAMARNÉ SZABÓ MÁRIA
az országos közúthálózat-fejlesztés és a regionális területfejlesztés öszszehangolásában nyújtott tevékenységéért. Az UKIG koordinációs igazgatóhelyetteseként ment nyugdíjba 2005-ben. Dolgozott tervezőmérnökként, majd az UKIG-ban sok éven keresztül az országos közúthálózat fejlesztési kérdéseivel és a regionális területfejlesztési kérdésekkel foglalkozott. Számos, az országos közúthálózat vonalvezetését, elkerülőszakaszok létesítését, a határátkelőhelyek kijelölését megalapozó tanulmány kezdeményezője, konzulense. Több, a szakterületét érintő témával foglalkozó MAÚT munkabizottságban vett részt, vagy alapos, kritikus szakmai véleményével segítette az útügyi előírások megjelenését.
TÓTH JÁNOS
az útügyi előírások rendszerének kidolgozásában és megvalósításában nyújtott tevékenységéért. A szabványosítási rendszer 1994-es megváltozásától kezdve szervezte, segítette az útügyi műszaki szabályozási anyagok létrejöttét. Kidolgozta a magyar szabványokat kiváltó útügyi műszaki előírások és szabályzatok készítésének, közmegegyeztetésének, hatályba helyezésének folyamatát. Sokaknak segített megérteni az új szabályozási rendszert. Rendszeres konzultációkkal, közreműködésével sikerült elérni, hogy a szabályozási munka rendszeres, folyamatos lett.
2005
BACSÓ ANTAL
Az úttervezési és a környezetvédelmi műszaki előírások megalapozó munkájáért.
DR. SZAKOS PÁL
Az útüzemeltetési és útfenntartási műszaki előírások elkészítéséért és felülvizsgálatáért.
2004
DR. CSORJA ZSUZSANNA
1969-ben szerzett diplomát a Budapesti Műszaki Egyetemen. Ezt követően 1977-ig a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola tanársegédje, majd adjunktusa. 1977-től nyugdíjaztatásáig a BME Útépítési Tanszékének adjunktusa.
Pályafutása során számos szakértői, kutatási munka részese, szabályozási feladatok felelőse. Részt vesz a Fővárosi Közlekedési Felügyelet munkájában is, tervek szakmai bírálatában. A MAÚT koordináló bizottságának vezetőjeként koordinálja a tagozatok szabályozási munkáit, irányítja a szakmai, társadalmi és közigazgatási egyeztetést. Számos fontos útügyi előírás fűződik nevéhez. A kitüntetés az oktatásban, a tudományos életben és a MAÚT-ban végzett tevékenységének elismerése.
DR. MENTSIK GYŐZŐ
Mérnöki oklevelét 1952-ben szerezte Budapesten. Ettől az esztendőtől nyugdíjazásáig megszakítás nélkül dolgozott az Út-vasútépítés és Közlekedésügyi névre hallgató tanszéken, melynek neve az idők során többször változott. Emellett megszervezte és irányította az alakuló Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán az Útépítési és fenntartási Szakot és az Útépítési tanszéket. Dolgozott félállású tervezőként az UVATERV-nél, szakértőként a budapesti Főpolgármesteri Hivatalnak, és a Közúti Főosztálynak. Számos tanterv, oktatási program kidolgozása fűződik nevéhez, ötven felsőoktatási jegyzet, harminc szakcikk szerzője. Nyugdíjba vonulása után a megalakuló MAÚT első ügyvezetője 1994 és 2000 között. Nagy érdemei vannak a társaság működésének megszervezésében, felépítésében. A kitüntetés életútjának, és a MAÚT létrehozásában végzett munkájának elismerése.
DR. PETŐCZ MÁRIA
A Közlekedési és Távközlési Főiskola, majd a Budapesti Műszaki Egyetem elvégzése óta oktató munkát végez, először a Jáky József Útépítési Technikumban, majd a főiskola, illetve a Széchenyi István Egyetemen, jelenleg főiskolai docensként. Fő szakterületei az útépítési anyagok, technológiák, minőségmenedzsment. 18 szakcikk, jegyzetek, és kutatások részese. Külön kiemelkedő munkássága a kiadványkészítés területe: több száz útügyi kiadvány fűződik nevéhez. Tagja a MAÚT publikációs bizottságának, ahol feladata az útügyi előírások megjelentetése. Nevéhez kapcsolódik az előírások formai kialakítása, a tartalmi ellenőrzési rendszer, a szabályozást összefoglaló sárga könyv évenkénti szerkesztése. Vezetésével készült el a 10. évfordulóra megjelentetett könyv is. A kitüntetés az oktatás területén, és a MAÚT érdekében végzett munkájának elismerése.
2003
GÁL MÁRIA
1970-ben végezte el a Budapesti Műszaki Egyetemet, ahol később közúti közlekedési rendszertervező és forgalomtechnikai szakmérnök is lett. Kezdetben tudományos kutató volt, és 1979-től napjainkig a mai Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban dolgozik, mint vezető főtanácsos. Fontos szerepe volt az önkormányzatok útügyi tevékenységéhez kapcsolódó különböző jogszabályok előkészítésében, a helyi közutak és a kerékpárutak kialakítására, pályaszerkezetére vonatkozó, valamint a mozgáskorlátozottak közlekedését elősegítő útügyi műszaki előírások szakmai előkészítésében, valamint az önkormányzatok számára a helyi közutak, a kerékpárutak és a járdák építésének támogatására működtetett pályázati rendszer koordinációjában.
DR. LIPTAY ANDRÁS
1954-ben végezte el a Budapesti Műszaki Egyetemet, ahol később vasbeton-építési szakmérnök is lett. 1974-ben egyetemi doktori címet szerzett a betonburkolatok tartósságáról írt diszszertációjával. Mérnöki működése szorosan kapcsolódik az útépítéshez, ezen belül is a betontechnológiák alkalmazásához. A Magyar Útügyi Társaság munkájában kezdetektől fogva részt vesz, mint pályaszerkezeti bizottsági tag. A betonburkolatok, a betonalapokra és a hidraulikus kötőanyagú és kötőanyag nélküli alapokra vonatkozó útügyi műszaki előírások kidolgozója, társszerzője. Jelenleg a betonkő burkolatokra vonatkozó előírás előkészítésével foglalkozik.
2002
CSÍKHELYI BÉLA
1956-ban szerezte meg út-, vasút- és alagútépítő mérnöki oklevelét. Szakmai pályafutását az Uvatervben kezdte, majd 1960-tól a Főmtervben, az akkor alakult közlekedésfejlesztési és tanulmányi csoport tervezője, később irányító tervezője lett. Fő szakterülete a forgalomirányítás, amelyben a tervezési munkák mellett az elméleti kérdésekben, így az első fővárosi tervezési irányelv elkészítésében is vezető szerepe volt. 1964-ben került a Budapesti Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészetének közlekedésszervezési osztályára, melynek később vezetője is lett. Az 1960-as évektől kezdve részt vett az első közúti forgalomtechnikai szabványok munkáiban, majd később a 80-as években a szabványok felülvizsgálatának vezetésében is. A Magyar Útügyi Társaságnak már az alapítás évétől tagja, és kezdettől fogva részese annak a munkának, amit a szabványosítás rendszerének megváltozása következtében a MAÚT a szakmai szabályzatok és műszaki előírások kidolgozásában magára vállalt. Az elmúlt években részt vett a közúti jelzőtáblák, az útburkolati jelek, a forgalomirányító jelzőlámpák, de az idegenforgalmi és a közterületi jelzésrendszerek, vagy akár a mozgáskorlátozottak akadálytalan közlekedésére vonatkozó, harmincnál is több anyag elvi és gyakorlati kidolgozásában. Ugyanakkor a forgalmi és forgalombiztonsági tagozat tagjaként közreműködik a hasonló témakörbe tartozó európai szabványok honosításában is.
SCHULZ MARGIT
1970-ben szerzett építőmérnöki, majd 1980-ban mérnöktanári diplomát. Szakmai pályafutását a Pest Megyei Tanácsi Tervező Vállalatnál kezdte. Hosszabb ideig, mintegy 20 évig az Ybl Miklós Műszaki Főiskola mélyépítési intézetében talajmechanikát oktatott. 1992-től a Belügyminisztériumban közlekedési referens. 1995-től dolgozik az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóságnál, később az Állami Közúti Műszaki és Információs Kht.-nál, jelenleg az Innovációs főosztály vezetője. A MAÚT által kidolgozott útügyi előírások jogszerű megjelenésének egyik kezdeményezője és megvalósítója. A közutak tervezése útügyi műszaki előírást kidolgozó szakbizottság vezetője, majd konzulense. Az önkormányzati útügyek társasági megjelenésének fontosságát hangsúlyozva részt vett a helyi közutakra ajánlott útügyi előírások kidolgozásában, bírálatában. Így a kisforgalmú utak pályaszerkezetének tervezési előírásai 2001. évi kiadását szorgalmazta, és jelenleg a kerékpárutakkal kapcsolatos előírások (pályaszerkezet tervezése, kezelői szabályzata) kiadásán munkálkodik. A MAÚT Önkormányzati útügyekkel foglalkozó, mindmáig egyetlen ilyen konferenciájának szervezője és előadója. A konferencia megismétlését tervezzük a közeljövőben.
A MAÚT Számvizsgáló bizottságnak tagja.
2001
VÉRTES MÁRIA
Okleveles mérnök, vasbetonépítési szakmérnök, építőipari gazdasági mérnök. A gazdasági mérnöki szakon a diplomaterve témája Az országos közutak útépítési munkái minőségének műszaki-gazdasági elemzése volt.
Szakmai tevékenységét a Győri Közúti Igazgatóságon kezdte út- és hídépítési műszaki ellenőrként, majd építési csoportvezetőként. Hét év múlva a megalakuló Közúti Beruházó Vállalat győri kirendeltségvezetője, majd létesítményi főmérnöke lett, és a 15., 85., 14., l. sz. főutak korszerűsítési munkáival, majd az M1 félautópálya komárom-győri szakasza beruházási feladataival foglalkozott. 1982-től a Győri Közúti Minőségfelü-gyeleti Állomást vezette. Győr-Sopron, Komárom és Vas megye út- és hídépítési munkái építésfelügyeleti teendőit, helyszíni ellenőrzéseit, mintavételeit, laborvizsgálatait, a hibás munkákkal kapcsolatos intézkedéseket irányította. 1993-től az országos közutak hídépítési és hídfelújítási munkáinál végzi az építtetői kontrollvizsgálatokat (helyszíni mérések, ellenőrzések, mintavételek) az ország egész területén. 1990 óta folytat szakértői tevékenységet az útépítési, talajmechanikai és víztelenítési, útpalyaszerkezet-építési és minősítési, útüzemeltetési és fenntartási, és közúti hídépítési és fenntartási területeken. A szakmai lapokban több tanulmánya jelent meg, és folyamatosan részt vett a szabványalkotásban, illetve az útügyi műszaki előírások készítésében, felülvizsgálatában, valamint a KHVM oktatási rendszerében. 1996 áprilisában a KöViM Közúti főosztálya létrehozta az Oktatási bizottságot, és megbízta őt a műszaki ellenőri tanfolyam megszervezésével és lebonyolításával. Az általános képzésen belül a minőségügy és a vasbeton hidak javítási, fenntartási munkái témát oktatja, valamint a hídépítési tankönyv lektorálását végezte.
REINISCH EGON
Okleveles mérnök, szakmérnök, kiemelkedő szakmai életpályája során elsősorban a modern magyarországi út- és autópálya-tervezés, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése és a gyorsforgalmi hálózat korszerű üzemeltetésének és fenntartásának megteremtése területén szerzett több évtizeden keresztül elévülhetetlen érdemeket, mint e munkák meghatározó, irányító és nemzetközileg is elismert egyénisége. Hosszú és ma is aktív tevékenysége alatt számos út és autópálya megvalósításában vett részt, korábban mint a munkák tervezője, később pedig mint az autópályák és autóutak beruházója, az elkészült pályák üzemeltetője és fenntartója. Részt vett belső és a később külső oktatóként, konzulensként a - különböző szintű - mérnökképzésben, a hazai számítógépes úttervezés elindításában, az útépítő szakemberek nevelésében. Nagyszámú szakmai publikációja mellett a hazai és nemzetközi szakmai fórumok köztiszteletben álló előadójaként szerzett megbecsülést a magyar útépítőknek. Nagy szakismeretével, magas szintű idegennyelv-tudásával ma is közreműködik a gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési program megvalósításában, elsősorban az M7-es autópálya és autóút rekonstrukciós munkáinak előkészítésében.
2000
DR. KELETI IMRE
Mérnöki diplomáját az ÉKME Általános Mérnöki Karán szerezte 1963-ban. A Betonútépítő Vállalatnál kezdett dolgozni. 1971-től irányította a KPM Közúti majd Közlekedésépítési Főosztályán a hazai autópálya-hálózat távlati és középtávú - az 500 kilométeres autópálya-program - tervezését, beruházásával és kivitelezésével kapcsolatos munkákat. Nevéhez fűződik a hazai útépítési minőség-ellenőrzési rendszer bevezetése és következetes működtetésének megteremtése. Ez időszakban különös jelentőségű az érdesített homokaszfalt technológia hazai bevezetése. 1986-tól a Betonútépítő Nemzetközi Építőipari Rt.-nél meghatározó a szerepe a kiemelkedő fontosságú autópálya-építések pályázatainak kidolgozásában, e nagy horderejű beruházások megvalósításában, a közúthálózat fejlesztésével kapcsolatos koncepciók kialakításában. Az egyetemi doktori értekezése, az "aszfalt útpálya szerkezeti anyagainak újrafelhasználás lehetősége", új utat nyitott meg a hazai útépítés területén. Számos külföldi technológia honosítását valósította meg.
DR. SCHVÁB JÁNOS
Mérnöki diplomáját a BME Építőmérnöki Karán szerezte 1969-ben. Pályáját önkormányzati területen kezdte, majd a Közlekedési és Távközlési Főiskola adjunktusa. Részletesen foglalkozik tervezéssel, aszfalttechnológiai kérdésekkel, laboratóriumi vizsgálatokkal. 1977-től a KTI tudományos munkatársa. Itt kezd foglalkozni műszaki szabályozással, infrastruktúra menedzsmenttel, ezen belül a PMS rendszerrel. 1982-től 1996-ig a KPM és különböző nevű jogutódainál és szervezeteinél dolgozik, elsősorban kutatási-fejlesztési programok menedzselése, új technológiák bevezetése, útüzemeltetési és fenntartási kiemelt programok irányítása a feladata, az Országos Közúti Főigazgatóságon az üzemeltetési főmérnökség vezetője. Egyetemi doktori értekezése az aszfaltburkolatok hibakatalógusa volt 1984-ben, amely könyv alakban is megjelent. Ma is a szakma egyik alapkiadványa, és általánosan használt segédanyaga. 1996-tól a Sarokpont Mérnöki Iroda ügyvezetője. Számos szakvélemény és tanulmány szerzője, elsősorban az útgazdálkodás és a szakmai oktatás területén. Újabban az önkormányzatok technikai segítség nyújtásában tevékenykedik. Fáradhatatlan társadalmi aktivista. Mindenütt ott van, ahol az útügyért valamit tenni lehet. A MAÚT elnökségének tagja, a Publikációs Bizottság vezetőjeként.
1999
DR. LÁNYI PÉTER
A közúti forgalomszabályozási és -irányítási előírások és szabályzatok korszerűsítése területén meghatározó tevékenységet végzett. Támogatta a magyar előírások harmonizálását az európaiakéval. Az általa irányított munkabizottságok szakmailag pontos, határidőre elkészített tervezetei és azok jogügyi elfogadása a MAÚT érdekeit is messzemenően szolgálta.
DR. PALLÓS IMRE
Az építési tagozaton belül elsősorban az aszfalttechnológiai előírások korszerűsítésnek koordinálása és az azzal összefüggésben levő alapanyagok, technológiák és építési előírások tartoznak az általa vezetett munkabizottsághoz. Különösen kiemelkedőt alkotott az útügyi előírások közmegegyezésében. Kompromisszumteremtő készségével sokat tett a friss információk szabályozásokba történő beépítéséért.
STOLL GÁBOR
Alapító, s a kezdetektől a Közútkezelői tagozat vezetője, aktív elnökségi tag. Közreműködött mint kidolgozó vagy véleményező, szinte valamennyi tervezési, építési, üzemeltetési és fenntartási előírás, tervezési útmutató készítésében, korszerűsítésében. Aktivitása a MAÚT szervezetében, működtetésében is megnyilvánult.
1998
DR. VÁSÁRHELYI BOLDIZSÁR
széles látókörű, a szakma több területét művelő, a MAÚT tevékenységét kezdetektől aktívan támogató mérnök a díj névadójának fia, a szakmai örökség méltó folytatója. Szakmánk több területén ért el olyan tudományos eredményeket, amelyek meghatározói a szakma és ezen belül az útügyi társaság tevékenységének. Mérnöki munkájában az alkalmazott matematikusi és zseniális nyelvtudását kihasználva a forgalom, a forgalombiztonság, a nemzetközi úthálózati kapcsolatok, a közlekedési hatékonysági számítások, a fejlett technológiák és eljárások hazai elterjesztése terén és több más területén is maradandót alkotott. Szinte egész életműve példaként szolgálhat a fiatalok számára. Hosszú kutatóintézeti pályafutását befejezve nyugdíjasként folytatja a közúti szakma számára rendkívül értékes nemzetközi kapcsolatokat teremtő munkáját és a fiatal kutatók támogatását.
1997
DIPL.-ING. HERBERT KÜHN
a magyarországi útügyek segítése érdekében végzett tevékenysége elismeréseként
DR. BOROMISZA TIBOR
a MAÚT megalakításában való tevékenységéért és tudományos munkássága, emberi nagysága elismeréseként érdemelte ki a Társaság legmagasabb kitüntetését.
KAPCSOLÓDÓ OLDALAK
MŰSZAKI ELŐÍRÁSOK
KÖZELGŐ ESEMÉNYEK
ÚJDONSÁGOK
Bevezetés a geotechnikai világába (I–V. kötet) DIÁK
2024. július 01.
1700 oldal,
12 500 Ft+áfa